FOTO - MINNER - GLEDER - GAVER - FORTELLING - SORG - LYKKE

Et fotografi kan romme det meste.
For meg handler det om å fange øyeblikket.


Jeg tar ikke perfekte, stylede studiobilder.
Jeg fotograferer det som skjer – i en dåp, i en bursdag, på tur eller i lek med hunden.


De beste bildene gir meg glede.
De som ikke blir som jeg vil, gir meg like mye lyst til å lære videre.


Det er i øyeblikkene det ligger.

Foto

Jeg fikk mitt første kamera da jeg var 12–13 år, og tok mye bilder.
Det var dyrt å fremkalle, og mange av bildene ble dårlige. Jeg feilet og lærte selv.


Jeg hadde en drøm om eget mørkerom, men fikk aldri muligheten.


Et av de sterkeste minnene fra den tiden er da jeg la meg under et spranghinder for å ta bilde idet hestene hoppet over.
Jeg husker ikke hvordan bildene ble, men jeg husker følelsen – den skrekkblandede fryden.


Jeg har gått veien gjennom flere kameraer: Ixus, Powershot, EOS D30, D50 og 7D – alle fra Canon.

I dag bruker jeg EOS R6 Mark II og EOS 7D Mark II, med objektiver fra portrett til 600 mm.


Jeg redigerer i Photoshop og Lightroom.


Jeg er i stor grad selvlært, men sier aldri nei til å lære mer.
Ser jeg et bilde jeg liker, spør jeg gjerne fotografen hvordan det er gjort – og jeg har alltid fått svar.

Del denne siden

unsplash